Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 17 iulie 2010

Citate

Jocul cu margele de sticla – Herman Hesse
Editura RAO, Opere XX, decembrie 1994

Traducere din limba germana, Ion Roman


In toate perioadele, jocul s-a aflat in stransa legatura cu muzica si s-a supus mai ales unor rigori muzicale sau matematice.

O tema, doua teme, trei teme erau stabilite, dezvoltate, variate si suportau un tratament similar aceluia al temei unei fugi sau al unei compozitii concertistice.

De exemplu, un joc putea sa inceapa de la o configuratie astronomica, sau de la tema unei fugi de Bach, sau de la o fraza din Leibniz ori din Upanisade si, pornind de la aceasta tema, ideea directoare sugerata putea sa-si imbogateasca expresia, conform intentiei si talentului jucatorului, fie prin continuari si dezvoltari, fie prin acorduri cu reprezentari inrudite.

Daca, de pilda, cel ce facea inceputul era capabil sa stabileasca, prin semnele jocului, paralele intre muzica clasica si formula unei legi din natura, atunci, la cunoscatori si maestri, jocul se putea elibera de tema incipienta, ajungand la combinatii nelimitate.

Vreme indelungata, mult indragite de anumite scoli de jucatori au fost alaturarea, opunerea si, in cele din urma, imbinarea armonica a doua teme sau idei adverse, ca legea si libertatea, individul si colectivitatea, iar intr-un astfel de joc se punea mare pret pe dezvoltarea absolut echivalenta si fara partinire a ambelor tematici sau teme, astfel incat, din teze si antiteze, sinteza sa decurga in modul cel mai pur cu putinta.

................................................

Roma se multumea sa ia fata de joc o atitudine cand binevoitoare, cand ostila, in congregatii, caci doar in randurile clerului inalt si foarte inalt se manifestau excelente aptitudini de jucatori.

Jocul, de cand existau jocuri publice si un ludi magister, se afla sub protectia ordinului si a autoritatilor educative care, amandoua, se comportau fata de Roma cu cea mai mare curtenie si cavalerism.

................................................

...in fiecare tara s-a numit cate o comisie de joc si un conducator suprem al jocului, cu titlul de ludi magister, iar jocurile oficiale desfasurate sub conducerea personala a magistrului au fost ridicate la rangul de festivitati spirituale.

Fireste, ca toti inaltii si foarte inaltii slujbasi ai organizatiei de educatie spirituala, magistrul ramanea anonim; cu exceptia celor cateva persoane ce-i erau apropiate nimeni nu-l cunostea dupa numele lui personal.

Mijloacele internationale de difuzare, precum radioul si asa mai departe, stateau numai la dispozitia jocurilor mari, oficiale, de care era raspunzator ludi magister.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu